Lectures PIIGS 2014

El Rescate . Portugal

El Rescat (‘Resgate’), en canvi, d’Armando Nascimento Rosa, posa la corrupció bancària com a eix d’articulació de l’acció dramàtica. El segrest d’un banquer i la seva secretària desencadena un discurs en què la necessitat urgent de l’individu topa amb els grans interessos financers. No hi ha reconciliació possible. Nascimiento barreja la farsa amb el teatre polític, en una obra en què la urgència i la serietat dels plantejaments dels personatges conviuen amb la còmica irrealitat del moment.

 

El rescat (fragment)

Portugal

Escena 1

Oliveira Lima: No ha anat pas malament, la sessió.

Custódia Farinha: Com que no ha anat malament? Ha sigut excel·lent!

No podria haver anat millor! No saps la sort que has tingut! M’hauries d’estar agraïda. No ha sigut gens fàcil.

Oliveira: Ho sé. Però, igualment, estaré detingut.

Custódia: Home, Oliveira, detingut a la teva mansió principesca.

Oliveira: No és meva, està a nom de la meva exdona. Ara mateix no sóc un home de bé.

I ara no podré anar a passejar amb el iot que vaig regalar al meu fill. És una pena.

Custódia: Deixa’t estar de romanços, Oliveira! Arrest domiciliari… Ja m’agradaria a mi que m’arrestessin en una casa com la teva.

Amb piscina per a les quatre estacions i jacuzzi d’aigua salada, gimnàs privat i jardí emmurallat. I la teva exdona, que viu allà amb tu. La que jo evitava.

Oliveira: Ja veig que no t’agrada gens, la meva Joyce…

Custódia: La teva barbie sembla més jove que jo, amb tanta cirurgia.

Oliveira: No diguis això! Saps de sobres que la meva Joyce podria ser la teva mare.

Custódia: T’estàs fent el simpàtic amb mi.

Oliveira: I no t’oblidis de la biblioteca, l’enveja dels acadèmics més exigents.

Custódia: Vas de culte, però la cultura llibresca no t’ha pas donat dis- cerniment.

Oliveira: Què insinues amb això, Custódia? Si em tractes malament, em canviaré d’advocada.

Custódia: Això et passa per ser tan explícit. Les coses es poden fer d’una altra manera.

Oliveira: M’estàs dient que no vaig saber-ho fer bé?

Custódia: Exacte. Si ho haguessis fet bé, no seríem aquí, amb el tribunal tocant-nos els collons.

Oliveira: Però bé que havia de donar feina a una jurista brillant.

Custódia: Oliveira Lima, has desviat imports financers elevadíssims. Has estafat milions en els offshores, amb empreses fantasma.

I n’has deixat proves. T’han enxampat per les pistes que has anat deixant.

Oliveira: Tu ho hauries fet millor que jo?

Custódia: No ho sé. Jo no ho he fet mai, això. Però estic segura que

hauria anat amb una mica més de cura.

 

 

 

Autor

Armando Nascimento Rosa

Dramaturg portuguès guardonat amb el Premi de Teatre Ribeiro da Fonte Revelation 2000; el Premi de Teatre Albufeira 2008; el Premi Nacional de Teatre Bernardo Santareno 2011, etc. Autor de més de 20 textos teatrals, la majoria dels quals han estat publicats i traduïts a diferents llengües. Les seves obres s’han estrenat o llegit a diverses ciutats d’Europa i Amèrica. Des de l’any 1998 és professor a l’Escola Superior de Teatre i Cinema de Lisboa (Facultat d’Art Dramàtic i Cinema). També és compositor i cantant i actualment està desenvolupant el projecte “O Piano em Pessoa/A Piano in Pessoa”, en el que s’hi posa música a poemes de Fernando Pessoa (espectacle estrenat l’Octubre 2012 a Barcelona, amb el pianista António Neves da Silva)

 

Directora

Adeline Flaun

Directora, actriu i locutora. Nascuda a La Martinica (Carib francès), arriba a Barcelona després d’una temporada a Lille (França) on crea la seva primera companyia. Es forma en interpretació amb MOVEO i amb Javier Galitó-Cava, entre altres, i segueix monogràfics a l’Obrador-Sala Beckett (Victoria Spuntzberg, Davide Carnivale, …).

Treballa amb directors com Frederic Roda, Josep Pere Peyró, Àngels Aymar, Nicolás Rivera, Quique Culebras, Javier Galitó-Cava, entre d’altres.

Crea la companyia ALMARADAS amb la que treballa amb textos compromesos amb la societat i que reflexionen sobre l’absorció de l’esser humà per aquesta: “El soroll dels ossos quan cruixen”, “Moi, Edouard Denan”, “Umbral”, “El Ausente”. Amb El rescat, obra del dramaturg portuguès Armando Nascimento Rosa, dona un pas més en aquesta recerca.

 

Actores port Intèrprets:

Ildefons Vilanova

Sonia Espinosa

Toni Climent

Salva Soler

Traductor:

Pau Segalés (Instituto Camões de Barcelona)