La crida (The call) collects poetic echoes of Koltès to make a call to the society which in turn, is threat and help. Ferran Joanmiquel reflects Catalan today and goes deeply into the causes for xenophobia. Political speech and mental repression continually merge and separate in this cry of pain and exclusion. Fear and attraction to the Other cause friction inside the character: the only language can do is to expose the beauty and horror of the conflicte.
…
![]() |
AuthorFerran Joanmiquel Pla
He is trained as actor at the El Galliner School of Girona, and contemporary dance in the Area and La Caldera centres. He works as a dancer in the companies Búbulus Menuts and Iliacan, and as an actor in various productions. He studied dramaturgy in different courses in the Casa de Cultura of Girona and Sala Beckett Obrador. Several of his writings have been awarded. Some of his works are released: Apareguda (Banyoles 2011), Dinou (directed by Carles Fernández Giua, Temporada Alta Festival 2011), and with the company El Mirador in La Sala Plantea of Girona: Satori Park (2010) and Desitjar viure en un pais sense vent (directed by Sílvia Escuder, 2012), and La nit dels ganivets roents (directed by Elies Barbera, 2014). He also directed the monologue Vidres als ulls with the company Cos a Cos (La Planeta 2013). Interview with the author … 1- How did the idea of writing this play come to you? Ja feia temps que tenia al cap d’escriure alguna cosa sobre un personatge reaccionari. Al principi havia de ser una dona i la història havia de tenir alguna mena de relació amb el moviment francès conservador “Manif pour tous”, però la cosa va anar evolucionant fins a arribar a l’actual personatge de La crida. El fet d’adonar-me que l’extrema dreta està experimentant un creixement notable en diversos països europeus em va fer decantar definitivament per aquesta opció. 2- To what extent do you think that reflects the current situation in your country? Tenia clar que no volia parlar de quelcom que pogués ser entès exclusivament en una clau estrictament catalana, sinó que volia reflexionar sobre el fet de la crisi econòmica des d’un prisma més global (europeu) en el sentit que el tema pogués representar també d’altres realitats europees. Alhora, he defugit deliberadament de voler “retratar” el feixisme espanyolista perquè com a català era massa fàcil caure en aquesta temptació i crec que hagués estat un error. Evidentment que també existeix un feixisme ultra nacionalista català (representat per exemple per Plataforma x Catalunya i les seves escissions). També cal dir que el text està pensat de manera que cada país pugui adaptar els seus referents socioculturals més emblemàtics. El fet que quan hi ha dificultats econòmiques hi ha la tendència de “tirar pilotes fora” i fer culpable a l’altre, malauradament, em sembla que és força comú i representatiu de varis països, i del nostre també, per descomptat. 3- How would you define your style of writing?. D’entrada diria que tinc una tendència natural a fugir del realisme. M’atrau allò poètic, amb uns personatges que tinguin els peus ben posats a terra però que siguin capaços de fer escapades líriques, ja que sóc del parer que aquests tipus d’introspeccions ajuden a entendre (encara que no sigui d’una manera explícita i racional) el món interior dels personatges, i a nivell d’escriptura et permet apuntar cap a llocs no convencionals. M’agrada que cada text que escric sigui diferent de l’anterior, en la forma i el contingut. En el cas de La crida, un gran referent ha estat, sens dubte, Koltès. 4- What is the theatre for you?. Per mi el teatre és bàsicament un mirall. Un mirall que ens retorna la imatge d’allò que som i d’allò que fem com a individus i com a societat. Perquè en el teatre experimentem la paradoxa que vivim en la vida real però d’una manera molt més concentrada, com si fos una mena de vida elevada al cub. Per mi el teatre és també joc, metàfora, alguna cosa que es fa artesanalment, amb amor i respecte. En La crida hi ha, de fet, aquesta voluntat de voler ser una mena de mirall en el qual el públic s’hi pugui reflectir, ja que el més important de l’obra no és tant parlar de la perillositat de l’ascens de l’extrema dreta a Europa (que també), sinó que ens adonem que de prejudicis, qui més qui menys, en tenim tots, i això és quelcom que hem de saber encarar. 5- To what extent did you want to write a warning to the public and to what extent a story to understand your character?. Jo crec que les dues coses van de la mà, és a dir, per una banda a La crida hi ha una voluntat de dir ei, al lloro, que aquesta gent està situant-se en els parlaments de molts països europeus, hem d’anar en compte, una voluntat d’advertència, però també hi ha la voluntat de voler entendre (que no de justificar) el protagonista des de la seva vessant més propera i humana, sinó, em faria l’efecte que com a autor estaria prejutjant massa el personatge i això no em permetria escriure amb prou llibertat. |
![]() |
DirectionEster Nadal
She is actress, director and drama teacher. She studied at the Institut del Teatre of Barcelona and El Col·legi del Teatre of Barcelona, where she currently teaches regularly. Certified at the International Theatre School Jacques Lecoq in Paris. She has worked as an actress in several plays under the direction of directors such as George Mesalles, Calixto Bieito Yvette Vigatà and Joan Ollé and as assistant director with Jordi Mesalles, Calixte Bieito, Yvette Vigatà i Joan Ollé. She was assistant of the director Joan Ollé for 10 years. Her collaborations have been seen at the Teatre Lliure, Teatre Romea, Festival Grec and Temporada Alta Festival of Girona, among others. As a stage director has worked on shows such as El Vigilant del no res, Un tramvia anomenat desig i Badomies and moviments musicats de cinc faules de La Fontaine, produced by Escena Nacional d’Andorra. These shows have been seen in Andorra, Blanes, Barcelona, Paris and Foix. She is the founder and Artistic Director of the Fundació Escena Nacional d’Andorra from 2007 until 2012, organization sponsored by the Government of Andorra, Andorra Credit Foundation and La Massana. |
![]() |
Actor
Jordi Subirà |